dinsdag 12 juli 2011

Zwaluwstaarten......

Fijne mensen,

Het was weer een hele tijd geleden dat ik had geprobeerd om iets te maken met de zwaluwstaart-verbinding. Een bevriende houtbewerker uit onze mooie hoofdstad bracht me op het idee om deze poging te ondernemen(nog bedankt!!).

Ik had nog wat mooie stukken hout liggen : gouden regen (zelf gezaagd) en curly maple. Dit zouden 2 kleine doosjes kunnen worden met een afmeting van 10x16 en 5 cm hoog. Normaal zijn de doosjes die ik maak een stuk groter maar het hout was de beperkende faktor in deze.

De stukken gouden regen en esdoorn worden gezaagd!

Hier heb ik al wat spullen klaar liggen op de beginnen.

Dit mooie stukje gereedschap komt bij onze vrienden in Arnhem vandaan : Baptist!!

Dit is mijn zelf-gefabriceerde aftekenmal voor de zwaluwstaarten en een fine-liner.

Ik begin met het uitzetten van de zwaluwstaarten. De middenste is 15mm breed, hier wordt nog 3 mm uit verwijderd wanneer ik het doosje doormidden zaag.

Dit is een zaag speciaal voor zaken zoals het zagen van zwaluwstaarten. Ook deze is te koop bij Baptist.
Er ligt ook een stuk kaars, hier smeer ik de zaag mee in zodat het zagen een stuk soepeler gaat.

Oke, dit deel heb ik nu klaar.....nu moet het "afval" verwijderd worden.

Dat doe ik met dit beugelzaagje. Het meerendeel zaag ik weg en de laatste 2 mm steek ik weg met een beitel.

Hier zet ik de staarten over op het stuk gouden regen.

Mmmm.....volgens mij mis ik een foto......ik heb hier de verbinding al klaar. Natuurlijk missen we de stap waar ik de "pennen" zaag en uit steek.


Pfff, al met al heb je nog best een partij spullen op de werkbank liggen!!!

Grrrr, ik mis weer een foto.......hier zie je de deksel er al in zitten. De groef voor de bodem en de deksel heb ik aangebracht op de freestafel dmv een spiral-bit 4 mm.


Na wat schuurwerk, 1 laagje lijnolie,3 laagjes DanishOIl en een laatste laag was is dit het eindresultaat geworden. Het andere kistje is nog in aanbouw. Deze volgt zsm.

Bedankt weer voor het lezen,


Rick


Geen opmerkingen:

Een reactie posten