zaterdag 21 januari 2012

"Gemetselde"Schaal

Beste lezers,

Ik wilde graag weer eens een grote iets maken op de draaibank. En dan het liefste de maximale draaidiameter van de bank gebruiken. Qua techniek wilde ik iets "gesegmenteerd"maken, dat betekent in het kort : allemaal blokjes zagen, verlijmen en dan draaien.........

Het begint altijd met een schets om een vorm te krijgen die mij aanstaan. Dit vind ik altijd een erg leuk deel van het project. Schetsje maken, even aan de muur plakken en dan op een afstandje zitten kijken of de vorm "klopt". Na de schets komt er een exacte tekening. Deze deze tekening geeft ik de wanddikte aan om aan de hand hiervan te bepalen hoe dik het hout moet zijn.

De schaal is opgebouwd uit een aantal verdiepingen(ringen) die een uiteindelijke dikte van 18mm hebben

Voordat ik begin met zagen maak ik altijd eerst een proefring uit mdf om te kijken of de zaag goed is ingesteld.

Hier is zijn een aantal ringen verlijmd. Elke ring bestaat uit 24 losse blokjes(segmenten). Een ring bestaat 360 graden. 360/24=15  elk segment heeft 2 kanten dus een hoek van 7,5 graad moet er gezaagd worden. Het verlijmen doe ik met gewone houtlijm, het klemmen doe ik met metalen slangklemmen.


De verlijmde ringen bevestig ik met "hot glue " aan een dikke plaat multiplex. Nu draai ik 1 zijde glad.


Hier zijn er al een aantal ringen met elkaar verlijmd. Het middenstuk "zweeft"tussen de ringen. Wanneer je dit stuk volledig zou verlijmen dan is het kans op scheuren erg groot door de werking van het hout. Beter voorkomen dan genezen !!!


Alle ringen zijn verlijmd.....de schaal is geschuurd......ik had een klein foutje gemaakt.....waarschijnlijk niet goed zichtbaar maar ik wist dat het er zat dus toen besloten om iets extra's met de schaal te doen.
De lijmnaden ga ik allemaal uitfrezen om op deze manier nog meer die gemetselde "look" te krijgen.



Yep, dit vind ik zelf wel mooi. Er komt geen enkele afwerking op de schaal. Dit vind ik zelf beter passen bij het geheel.

De schaal heeft een diameter van 41 cm, een hoogte van 14 cm. Gemaakt van esdoorn,walnoot en purperhart. Totaal 169 losse blokjes hout....

Bedankt voor het kijken

Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten