woensdag 20 juni 2012

Nieuw blad voor de werkbank

Beste lezers,

Een kleine week geleden kreeg ik het idee om mijn oude werkbank eens te vlakken. Op internet zag ik een instructiefilm hoe je dit makkelijk kon doen met behulp van een bovenfrees. Op zich zag dat er allemaal redelijk makkelijk uit........tja.....niet alles gaat goed helaas......Tijdens het frezen schoot de frees uit de hoogtevergrendeling en liet een enorm gat achter in het werkblad. Dit was niet echt goed mee te herstellen. Toen gelijk maar besloten om een nieuw blad te gaan maken.

Beuken is de meest gebruikte houtsoort voor werkbanken, er was dus weinig reden om hier vanaf te wijken. Gelukkig lag er nog beuken in lengte's van 1500mm. Perfect voor mijn blad van 1400mm.

 Begonnen met vlakken van de zagen en op breedte zagen
 Stap 1 van het verlijmen. Het blad maken we in 2 delen.
 Hier zijn de 2 delen aan elkaar verlijmd
 Blad achterin de bus
 En hier staat het al op zolder

 Aftekenen van de uitsparing voor de bankschroeven




 Met Raapolie heb ik de houtdraaibouten gesmeerd zodat ze makkelijker in het hout gedraaid kunnen worden.



De werkbank wordt afgewerkt met rauwe lijnolie van de plaatselijke molen "De Passiebloem".
Nu alleen nog de gaten boren voor de "bench dogs" en dan zijn we er weer helemaal klaar voor.

Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten