dinsdag 22 februari 2011

Een aantal doosjes onder constructie

Zoals ik al verteld had ben ik dit weekend heel even met wat doosjes bezig geweest. Dit soort kleine projecten zijn erg leuk om te doen in bepaalde periodes van het jaar waar de tijd erg spaarzaam is. Dit zal velen van jullie erg bekend voorkomen.

Als eerst ben ik verder gegaan van de "Stringbox". Het idee kreeg ik van een project wat te zien is op Lumberjocks.com . Hiervoor heb ik een dikke plank Wenge genomen. Als eerst deze plank gevlakt en op de juiste dikte gebracht. Daarna met de lintzaag er vormen in gezaagd. Deze vormen toen weer aan elkaar geplakt met strokken esdoornfineer er tussen.

Toen op de lintzaag de plank op zijn kant doormidden gezaagd. Daarna alles netjes gevlakt. Op dit moment heb je dus een gespiegelde plank. Deze 2 planken heb ik in 3 stukken verdeeld zodat ik er 3 doosjes uit kan halen.

Dit is het eerste doosje waar ik mee bezig ben :

De deksel wordt een erg mooi stukje Birds Eye Maple wat ik eens geruild heb met een andere houtbewerker. Zo kom je werkelijk aan de mooiste houtsoorten.

Alle verstekken gelijmd. De deksel en bodem heb ik niet verlijmd zodat deze kunnen blijven bewegen in de uitgezaagde groeven.

Daarna ben ik begonnen met 3 doosjes uit walnoot met een dekseltje met pau amarello en fineer van esdoorn en walnoot. Klinkt allemaal ingewikkeld maar dat valt enorm mee.


Ook hier weer alles in verstek en de pau amarello komt in de gezaagde groeven.


Hier heb ik de drie doosjes verlijmd en geklemd met elastieken. Ik gebruik geen bijzondere lijm, gewoon witte houtlijm van Bison.

Hier nog even een foto van alle projecten die liggen te drogen.


Misschien heb ik ergens deze week nog wat tijd en energie om wat verder te komen.


Rick

1 opmerking:

  1. Prachtig uitzicht Rick, een genot om daar te werken, Scheppie

    BeantwoordenVerwijderen