woensdag 9 maart 2011

Schwertfisch Raspen

Hallo lezers,

Een tijdje geleden had ik wat raspen besteld van het relatief onbekende merk Schwertfisch. Deze werden netjes geleverd door Dick Feine Werkzeuge (  http://www.mehr-als-werkzeug.de/page/homepage/detail.jsf )

De prijs was zeer gunstig en de verhalen die ik gehoord had waren lovend. Erg goede prijs/kwaliteit-verhouding.

De handvaten besloot ik uit amerikaans walnotenhout te draaien met een ring van messing. Deze messing ringen heb ik op lengte gezaagd (15mm).

Toen het walnotenhout in de draaibank gezet.

Met de afruwguts rond gedraaid en in stukken gezaagd waar ik later de handvaten uit kon draaien.


Toen de kleine stukken hout in de draaibank gezet en de messing ringen erop gemaakt. Toen de messing ringen erop zaten heb ik een gat geboord in het handvat waar later de rasp in zou komen. Nu was het vormgeven van het handvat aan de beurt. Ik had daarvoor al een vorm gekozen die mij prettig in de hand lag.

De raspen lieten zich makkelijk in de handvaten tikken met een houten hamer. Let op dat je de raspen voorzichtig moet behandelen anders heb je een kleine kans op breuk.


Er zit een dun laagje lijnzaadolie op de handvaten.

De raspen werken enorm goed, voor iedereen die een rasp wil aanschaffen kan ik zeker dit merk aanbevelen.

Bedankt weer voor het lezen


Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten