zaterdag 7 mei 2011

Nieuw project : Louro Faia en Walnoot Doosje

Er lag al een hele tijd een stuk louro faia op mijn zolder. Louro Faia is een zui-amerikaans hardhoutsoort die beter bekend is onder de naam "Lacewood". Het is erg decoratief hout met allemaal kleine spiegeltjes.

De balk is geherzaagd en daarna geschaafd. Ik heb nu genoeg hout voor 3 doosjes maar laten we eerst beginnen met 1. Ik wilde graag weer een uitneembare lade erin hebben maar nu met een ander soort vakverdeling. Ook wilde ik graag fluweel gebruiken op bepaalde delen van het doosje.



Hier heb ik de delen genummerd zodat ik weet hoe de nerf loopt. Op deze manier dan je de nerf "rondom" laten lopen.



Het zaagblad moet op 45 graden staan, dit komt uiterst nauwkeurig!!



Alle hoeken passen netjes, altijd even nakijken!!!


Hier zaag ik de groeven voor de bodem en de deksel

Het plakfluweel komt op het plaatje beukentriplex

Hier liggen alle onderdelen klaar. Bepaalde delen heb ik voorzien van plaktape om daar lijm mee op te vangen die uit de naden geperst wordt.

Close-Up. Doe je dit niet dan heb je kans dat er lijm op het hout komt wat je later weer moet verwijderen. Laat je de lijm zitten dan zal je dit altijd zien bij de afwerking.

Het kistje is gelijmd. Gelukkig heb ik altijd genoeg elastieken om dit te doen. Mijn dank nog even aan mijn hofleverancier!!!

Dit wordt de uitneembare lade

De lade van vakverdeling. Deze vakverdeling heeft dezelfde versiering als de Stringbox(zie andere projecten)


Hier heb ik een aantal lagen esdoorn-fineer verlijmd tot een dikte van 5 mm. Deze vormen de vakverdeling op de bodem van het kistje.


Dat was de vooruitgang tot op heden, morgen zal ik de rest van de foto's plaatsen.

Dit kistje is straks ook weer te koop. Alle opbrengsten gaan naar het goede doel. Kika,Warchild,WNF.

Tot morgen

Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten