woensdag 9 november 2011

Gelamineerde schaal van esdoorn en walnotenhout

Beste mensen,

Vorige week ben ik bezig geweest met een nieuw project. Eigenlijk was dit de 2e poging. De 1e poging viel wat klein uit , ik had een foutje gemaakt : geen goede schets voordat ik begon!!!

Nu dus iets meer tijd genomen om alles op papier te zetten, rustig na te kijken en dan pas beginnen met zagen,plakken en draaien.




De schaal heeft een diameter van 300mm en is zo'n 80mm hoog.

Ik ben begonnen met lamineren van esdoorn 15mm dik met walnotenfineer 1 mm dik. Hier een blok van gemaakt, uitgezaagd op de lintzaag en  gedraaid tot een schaal. Voor de zijkanten heb ik afvalhout gebruikt , het was zonde geweest om hier esdoornhout voor te gebruiken aangezien dit later toch afgezaagd zou worden.

Na het draaien heb ik met de lintzaag de uiteindelijke vorm eruit gezaagd.

Het werkstuk is afgemerkt met 2 lagen walnotenolie en 1 laag carnauba-was. Met dank aan Gordon Falconer van Falconwood ( http://www.falconwood.nl/index.php?ShowLang=EN) voor het lenen van zijn Beall Buffing System. Dit polijstsysteem werkt erg prettig, zo prettig dat ik zelf er ook maar 1 heb besteld!!

Ook dit project is gewoon weer te koop. De schaal moet 20 euro minimaal gaan opbrengen.

Groeten uit Zwolle

Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten