zaterdag 18 februari 2012

The Tool Cabinet

Beste lezers,

Ik ben dan eindelijk op weg met de bouw van de 2 opbergkasten van mijn gereedschap. Dit zijn grotere projecten dan dat ik normaal maak dus daar gaat ook wat meer tijd in zitten. In de werkplaats heb ik 1 raam zitten en aan weerszijden van dit raam komen de identieke kasten te hangen. De linker wordt gevuld met het handgereedschap zoals schaven,beitels en zagen. De rechter wordt een opbergplek voor mijn houtdraaigereedschap. De beschikbare ruimte bepaalt ook eigenlijk de globale afmeting van de kasten. Ze worden ongeveer 500x800mm en iets van 180mm diep.

Qua indeling ga ik voor een losse binnenkant. Het blijkt dat dergelijke kasten door de tijd heen steeds meer gereedschap moeten bergen en dus vaak een andere indeling vragen. Qua draaigereedschap verwacht ik niet erg veel verandering maar in de andere kast zal vast nog wel eaa bijkomen.

Deze houtsoort komt als "blikvanger" aan de voorzijde. Ooit kocht ik deze dikke plank bij een houthandel in Friesland. Het was toen de laatste met deze bijzondere tekening. De plank heeft bijna 2 jaar op zolder gelegen om te wachten op het juiste project.

De andere houtsoort is amerikaans esdoorn ("hard maple").

Ik ben nu een weekje bezig en probeer hier en daar wat tijd en energie te vinden om met de kasten bezig te kunnen. Van de bouw maak ik weer een hele serie foto's en deze plaatst ik op http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=4983

Wanneer alles klaar is zal ik proberen om weer een soort "slide-show"te maken voor op you-tube. Het is erg leuk om te zien dat mensen de filmpjes bekijken en zelf ook dergelijke projecten gaan opstarten.

Wil je in de tussentijd zien hoe de bouw vordert kijk dan even op woodworking.nl !!

Bedankt voor het lezen,


Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten