zondag 29 april 2012

Rustieke schaal uit essenhout

Beste lezers,

Gisteren ben ik bezig geweest met het draaien van een grote schaal. Vorige maand had ik wat essenhout gekocht, de bliksem was eens ingeslagen in deze boom en de sporen daarvan zijn nog steeds goed te zien. Ik besloot om het verkoolde deel terug te laten komen in de schaal om zo een rustieke schaal te krijgen. Geen dun draaiwerk maar een zware rand. Geen afwerking gewoon het pure hout.

 Eerst bepalen wat de mooiste delen zijn .....
 Goed....Houtje zit vast......
 Zagen.....zagen......hijg.....puf....
 Toen het stuk eraf was heb ik de rest gedaan op mijn mini lintzaagje!!
 Best rond.....het stuk waar de bliksem in was geslagen zit rechts boven in...Wanneer je dit stuk tegenkomt tijdens het draaien dan draai je dus geen hout maar een stuk lucht. Dit wordt dus echt een kwestie van rustig aan draaien.
 Doordat het een excentrisch stuk hout is klappert de draaibank met een hoger toerental....het toerental staat erg laag dus.
 Eerst de onderkant gedraaid, daar toen een uitsparing in gemaakt waar de "chuck" dat weer het stuk hout vast kan pakken.
 Hier zit het hout dus in de chuck en kan ik beginnen met het draaien van de binnenkant van de schaal.
 En daar is de schaal dan.....380mm doorsnede met een dikke rand.

Ik vond het een mooi project om te maken. Het stuk hout had allerlei soorten kleur en tekening. Zeer bijzonder stukje hout.

Bedankt voor het kijken

rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten