maandag 13 juni 2011

Theelichthouders........

Hallo,

Afgelopen paar dagen ben ik met een aantal projecten bezig geweest waaronder deze theelichthouders. Het begint natuurlijk met een ruwe schets, deze schets probeer ik vaak om te zetten in een tekening op ware schaal.


Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Keukengerei kan dan de oplossing zijn van een mooie vaste vorm!! Natuurlijk kan je ook iets anders ronds nemen met een vergelijkbare diameter maar dit lag toevallig op tafel.

Dan begint het lamineren. Hier heb ik een stuk amerikaans walnotenhout op een stuk kersenhout gelijmd. Gewone normale witte houtlijm en dan een heleboel klemmen!!

Voor deze laminatie heb ik een hele partij dunne stroken aan elkaar verlijmd. Houtsoorten oa beuk,walnoot,mahonie,essen en nog wat andere soorten. Na het lijmen de hele partij even door de vandiktebank zodat alles mooi glad was. Het zagen van de betreffende vorm doe ik met de lintzaag. Een kwestie van rustig doorvoeren en vooral niet teveel druk geven!! De gaten voor de theelichten heb ik geboord met een forstnerboor. Ik wilde de theelichten wat ruimte geven dus de gaten zijn groter geworden dan de diameter van het theelichtje. Wil je boren met een forstnerboor met een dergelijke diameter dan moet je dat echt op een kolomboormachine doen met voldoende kracht. Gelukkig mocht ik de machine van een kennis lenen aangezien mijn eigen machine niet krachtig genoeg was (mmmm toch maar een nieuwe kolomboor kopen???hahaha)




Twee houders heb ik afgewerkt met vele lagen DanishOil, 1 houder heb ik echter gespoten met blanke lak. Ik wilde eens kijken hoe dit eruit kwam te zien. Het is niet echt mijn smaak maar er zijn vast mensen die deze afwerking mooier vinden van de "look"van danish-oil.

Komende week komen er hopelijk nog een paar projecten . Zoals 2 schalen uit mahonie ,esdoorn en derde soort .Ook nog wat kleine doosjes uit inlands kers en waarschijnlijk nog 2 theelichthouders.

Bedankt voor het lezen,

Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten