woensdag 7 september 2011

Een krukje.......

Op het internet kwam ik de site tegen van Tommy Mac (  http://www.thomasjmacdonald.com/ ) . Erg leuke site met omschrijvingen van diverse projecten. Zijn "Classic Step Stool " (klinkt beter dan "krukje") heeft ook in FineWoodWorking gestaan.

Aan de hand van dat artikel heb ik zelf ook een krukje gemaakt. Ik heb nog een hele partij esdoorn liggen, als contrastkleur wilde ik gestoomd perenhout gebruiken. Dit had ik al een tijdje liggen en het wachten was op een geschikt project. Eerst al het hout gevlakt en op dikte geschaafd. Toen op de zaagtafel alle stukken op maat gezaagd. De verbindingen worden de klassieke zwaluwstaarten maar met verspringende verdeling.


Dit is het handige apparaatje van de firma Veritas. Hier "schrijf"ik de lijn tot waar de zwaluwstaarten komen.

Met behulp van mijn zelfgemaakte aftekenhulpmiddel heb ik de zwaluwstaarten afgetekend. Dergelijke hulpmiddelen zijn uiteraard te koop maar zelfbouw is ook goed mogelijk.
De vlakken die weggezaagd/gehakt moeten worden geef ik nu gelijk duidelijk aan zodat ik geen fout maak door een stuk weg te zagen wat eigenlijk moest blijven ( heeft iedereen dit niet eens meegemaakt??)


Ik vind het zelf handiger om het hout scheef in de werkbank te zetten en dan recht omlaag te zagen. Hier is erg veel over geschreven : Zoveel mensen, zoveel meningen. Deze methode werkt voor mij erg prettig.


Nou, dat is dan de 1e verbinding....nog een aantal te gaan.....



Al gauw werd het krukje in gebruik genomen door de kinderen. Zeer multifunctioneel : tekentafel, zitkrukje, opstapkrukje, af-spring-krukje ...........


Hier dan het krukje met het 1e laagje walnotenolie.......Het gestoomd peren heeft een lichte "fiddleback " tekening die er met het laagje olie er goed uit kwam zetten. Ik zal eens proberen om dit stukje te fotograferen.

Allemaal weer bedankt voor het lezen,

Rick



3 opmerkingen:

  1. good work, finely crafted, I liked it. Keep it up
    Greetings !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superprojectje! Schaven en vlakken...: daar heeft de attic zelf geen mogelijkheden, toch?
    Zo'n meubeltje is - mits zo goed als hier gemaakt - tijdloos, en is er over een paar generaties nog!

    BeantwoordenVerwijderen