vrijdag 23 september 2011

Schaal uit oregon pine

Beste Lezers,

Soms loopt alles even anders. Het idee voor deze schaal kwam vanmiddag mijn hoofd binnen drijven. Nadat ik eerst het idee op papier had gezet begon de zoektocht naar een geschikt stuk hout. Gelukkig heb ik aan hout geen gebrek,hahaha. Een mooi stuk oregon pine leek me wel geschikt :  goed te draaien en een mooie grove nerf.

Handig zo'n IKEA bord,hahahaha

Yep, nu naar de zaag

Het is geen grote machine maar doet zijn werk goed mits je met enig beleid het hout doorvoert.

Oke, je ziet de zaagsnede....lijkt redelijk gelukt.

Oke, nu hebben we een schijf en een mooi stuk kachelhout!!
Het stuk zit in de draaibank met een schroefplaat.

Eerst dus de buitenkant gedraaid met een uitsparing voor de chuck!!

Nu de binnenkant uitdraaien!!! Wat ik niet gefotografeerd heb ik het zagen van de rand. Hiervoor heb ik met tape een lijn uitgezet en toen met de decoupeerzaag de rand gezaagd. Daarna met de haakse slijper met saburr-tooth-schijf de buitenzijde met de schaal vorm gegeven. De volgende keer zal ik hiervan wat foto's plaatsen.Dat maakt het toch een stuk begrijpelijker.Sorry he!!

Handig een vrouw met een compleet glas-kralen-atelier!!! De brander heb ik gebruikt om de schaal te flamberen,hahaha.
Nadat de schaal geflambeerd was heb ik met een staalborstel het verkoolde hout weggeborsteld. Daarna de schaal afgenomen met een schone doek met wasbenzine. Daarna gespoten met mat-zwarte spuitlak van de Action!!

Al met al een erg leuk project om te maken. Er zal zeker nog een vergelijkbaar geheel komen maar eerst even verder met de andere projecten,haha!!!

Bedankt voor het kijken!!

Rick

1 opmerking: