zondag 25 september 2011

Snijplanken uit essen en amerikaans walnotenhout

Beste lezers,

Wat een activiteit he, de afgelopen dagen !! Het is niet dat ik erg veel gedaan heb in de werkplaats maar de projecten moesten allemaal nog afgewerkt worden. Soms is het makkelijker om dan een aantal projecten tegelijk af te werken.

Zoals jullie weten zit ik tot mijn oren in de essen en walnoten balkjes,hahaha. Ik grijp dan ook elke gelegenheid aan om hier wat van te gebruiken. Een hele tijd geleden zag ik eens het werk van de BritBoxmaker (bekend van Lumberjocks.com). Hij maakt veel "Op Art"-achtige zaken. Vooral veel doosjes en wandpanelen waar je de ogen van gaan draaien na een tijdje. Eigenlijk was ik dit alles een beetje vergeten totdat ik vorige week zat te "google'n" en het werk van Bridget Riley tegen kwam. Dat moet ook te maken zijn, dacht ik.

Men neme wat essenhout en walnotenhout.



Men zoekt een zaagtafel, vlakbank en een vandiktebank en gaat aan het werk. Aan de kopse kanten heb ik genoteerd hoe dit elk plankje moest worden. Je ziet 2 verschillende foto's, dit worden ook verschillende projecten.


Nu neme men een paar potten lijm en een hele stapel lijmklemmen. Dit is de eerste verlijmfase.

Nadat de lijm droog is gaat de verlijmde plaat door de vandiktebank en door naar de zaagtafel. Hier begint het plezier. Van te voren had ik voor alle projecten tekeningen gemaakt met de daarbijbehorende afmetingen. Nu is het zaak om alles zo strak mogelijk te zagen.

Ok, nu hebben we dus een hele stapel losse strips gelamineerd hout. Hou alles goed uit elkaar anders krijg je problemen bij het "in elkaar"zetten,hahaha.

Ok, ook hier weer lijm en lijmklemmen. Nachtje laten drogen en dan alles zo vlak mogelijk zien te krijgen. Dit kan je doen met het gereedschap wat je zelf prettig vindt. Een goede vriend heeft een hele mooie schuurmachine staan die ik even kan gebruiken. Helaas past deze net niet op mijn zoldertje,hahaha.

Hier ligt een snijplank naast het ontwerp. Lijkt er redelijk op !

Op de freestafel een uitsparing gemaakt voor de vingers. Zo pak je het snijplankje makkelijker op.



Alles geschuurd tot korrel 320, paar laagjes walnotenolie en klaar !! De 2 grote panelen zijn a la Bridget Riley, de 2 kleinere panelen heb ik zelf ontworpen.  De snijplanken zijn te koop, alle opbrengsten gaan naar KIKA of een ander goed doel naar keuze.

Bedankt voor het lezen

Rick

1 opmerking:

  1. Als ik hier te lang naar blijf kijken,kijkt mijn linker oog mijn rechter oog aan.

    Top

    BeantwoordenVerwijderen