zaterdag 17 maart 2012

Komend project......

Beste lezers,

Eindelijk is het dan zover. Ik ga de uiterste waarden van mijn draaibank verkennen. Al enige tijd loop ik rond met een idee voor een erg grote vaas. Mijn draaibank kan maximaal 48 cm doorsnede aan en zo'n 80 cm lengte. Er gaat nogal wat hout in zo'n vaas dus ik was op zoek naar iemand die het hout wilde betalen in ruil voor de uiteindelijke vaas. Gelukkig heb ik dit persoon gevonden !!! De uitdaging(en het plezier) zit voor mij in het maken van dit werkstuk.

Volgende week ga ik het hout ophalen. Ik heb gekozen voor zwitsers peren aangezien ik dit een erg mooie houtsoort vind welke zich goed laat bewerken. Er gaat ongeveer 0,2 kuub in de vaas en daar draai je meer dan meer dan de helft weer af.........

De vaas wordt gemaakt met de techniek van het gesegmenteerd houtdraaien. Van het hele proces ga ik een hele reeks foto's maken en ik zal proberen stap voor stap te beschrijven wat ik doe.

Het maken van het ontwerp was nog een beste klus. Vorm is het meest belangrijke aan een gedraaide vaas. Het hout kan nog zo mooi zijn maar wanneer de vorm niet "klopt" dan blijft het een minder geslaagd geheel. Meestal worden de gesegmenteerde vazen versierd met allerlei verschillende houtsoorten. Dit keer wilde ik een rustiger beeld creeeren door maar 1 houtsoort te gebruiken zonder allerlei toeters en bellen.

Bedankt voor het lezen

Rick

Geen opmerkingen:

Een reactie posten